محل لوگو

عبادت چيست؟


فایل بصورت ورد با حاشیه و صفح آرایی میباشد

عبادت چيست؟

عبادت هدف آفرينش ماست.قرآن ميفرمايد:

((و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون ))

كارهايي را كه ما انجام مي دهيم اگر براي رضاي خدا باشدعبادت است,گرچه مانند كسب و كار ,تحصيل علم ,ازدواج و يا خدمت به مردم,براي رفع نيازهاي خود و يا جامعه باشد.

آنچه يك امر را عبادت ميكند آنست كه براي انگيزه اي مقدس انجام شود كه به تعبير قرآن رنگ خدايي (صبغه الله)داشته باشد.

عبادت فطري است

بعضي كارهاي ما بر اساس عادت است و برخي بر اساس فطرت.آنچه عادت است هم ميتواند با ارزش باشد مثل عادت به كارهاي خوب و هم ميتواند بي ارزش باشد مانند عادت به سيگار .اما اگر امري فطري شد يعني بر اساس فطرت و سرشت پاكي كه خداوند در نهاد هر بشري قرار داده است انجام شد با ارزش است .

امتياز فطرت بر عادت آنست كه مكان و زمان ,جنس و نژاد و سن و سال در آن تاثيري ندارد و هر انساني از آن جهت كه انسان است آنرا دارا مي باشد ,مانند علاقه به فرزند كه اختصاص به منطقه و نژاد خاصي ندارد و هر انساني فرزندش را دوست ميدارد .اما مسائلي مانند شكل و فرم لباس يا غذا از باب عادت است و در مكانها و زمانهاي مختلف ,متفاوت است.در بعضي مناطق,چيزي مرسوم است كه در جاهاي ديگر مرسوم نيست .

عبادت و پرستش نيز يكي از امور فطري است و لذا قديمي ترين,زيبا ترين و محكم ترين آثار ساختماني بشر ,مربوط به معبدها ,بتكده ها و آتشكده هاست.

البته در شكل و شيوه پرستشها تفاوتهاي زيادي ديده مي شود.يكي تفاوت در معبودها كه از ستايش سنگ و چوب و بتها گرفته تا خداي عزيز,ويكي در شكل و شيوه عبادت كه از رقص و پاي كوبي گرفته تا عميق ترين و لطيفترين مناجاتهاي اولياء خدا تغيير مي كند.

هدف انبياء نيز ايجاد روح پرستش در انسان نبوده است بلكه اصلاح پرستش در ورد شخص معبود و شكل عبادت است .

هنرها و هزينه هاي سنگيني كه در ساختمان كليساها,كنيسه ها , معابد هندوها و مساجد مصرف مي شود ,مقدس شمردن پرچم ,وطن و قهرمانان ملي, عشق ورزيدن به كمالات و ارزشها ,ستايش و جان فشاني به خاطر افراد و يا حتي اشياء ,همه و همه جلوه هايي از روح پرستش در وجود آدمي است .

انها هم كه خدارا پرستش نمي كنند يا مال و مقام يا هسر و فرزند يا مدرك و مكتب و راه و روش خود را ميپرستند و در راه آن تا مرز جانفشاني و دلباخته گي پيش مي رود و هستي خود را فداي معبودشان ميسازد.پرستش در انسان يك ريشه عميق فطري دارد گرچه انسان خود ازآن غافل باشد,به قول مولوي:

همچوميل كودكان با مادران سر ميل خود نداند در لبان

خداوند حكيم هر ميل و غريزه اي را در انسان قرار داده وسيله ارضاءو تامين آنرا نيز در خارج ايجاد كرده است .اگر تشنگي در انسان پيدا ميشود آب آفريده و اگر گشنگي است خدا خلق كرده است .

اگر غريزه جنسي در انسان قرار داده براي او همسر خلق كرده.اگر قوه شامه آفريد بوييدني ها را نيز آفريد .يكي از احساسات عميق انسان,ميل به بي نهايت است,عشق به كمالات است .علاقه به بقا است كه رابطه با خداوند و پرستش او ,تامين كننده اين تمايلات فكري است.نماز و عبادت ,رابطه انسان با سرچشمه كمالات ,انس با محبوب واقعي وپناهندگي به قدرت بي نهايت است .

عمق پرستش:

پرستش عملي است كه ما ظاهر آنرا يك نوع خضوع ميبينيم اما عمق زيادي دارد پرستش بر خاسته از جان است ,بر خاسته از معرفت است,بر خاسته از توجه است ,برخاسته از توجه است ,بد خاسته از تقدس است ,برخاسته از ستايش است ,بر خاسته ازنيايش است ,بر خاسته از التجاع و استعانت است ,بر خاسته ازعشق به كمالات معبود است .

آري پرستش صحيح عمليست در ظاهر ساده ولي تا مسائل فوق نباشد آن پرستش از انسان سر نمي زند.پرستش يعني دل كندن از ماديات و پرواز دادن روح ,يعني پارا فراتر از ديدني ها و شنيدنيها نهادن .پرستش تامين كننده عشق انسانهاست كه گاهي با ثنا و ستايش و زماني با تسبيح و تقديس و پاره اي اوقات با شكر و اظهار تسليم ,ادب خود را نسبت به پروردگار اظهار ميدارد.

 


مبلغ قابل پرداخت 37,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 310

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما